perjantai 9. heinäkuuta 2010

Rikos kannattaa - ainakin Pattersonille

Edellisessä kirjallisia ilmiöitä käsittelevässä koosteessa
listasin oivia kirjailijan
markkinointikikkoja, jotka eivät jää
huomaamatta jos tekijä
kaipaa julkisuutta teoksilleen. Tässä
jutussa kerrotaan
mm. siitä miten kirjailija ulkoistaa työtään.


Rikos on kansainvälistä

Dekkari on helposti kansalliset rajat ylittävä genre jo siksi, että kirjallisten ansioiden sijasta pääpaino on juonen liikkeessä: siinä mitä tapahtuu ja miksi. Juoni kääntyy kielelle kuin kielelle. Yhdysvalloissa tosin käännösfiktiota julkaistaan nihkeästi: vain 3 % julkaistuista titteleistä (jonkun Bowkerin mukaan), Euroopassa taas 25--40 % titteleistä on käännettyä kirjallisuutta. Stieg Larssonin huikea menestys muualla maailmassa mursi USA:n jään; rahalle perso Jenkkilä pyrkii nyt samalle jaolle. Larssonin Millenium-trilogiaa onkin myyty jo yli 40 milj. kpl; yksin Jenkeissä 6 miljoonaa. Kielirajoja ylittäviä uusia myyntinimiä haetaan USA:ssa nyt kiivaasti.

USA:ssa rikoskirjallisuuden sosioekonominen paino on vielä höyhensarjaa verrattuna eurooppalaiseen ja erityisesti pohjoismaiseen dekkariperinteeseen jossa yhteiskunnalliset teemat korostuvat. Tappoa tapon vuoksi ei Pohjoismaissa lueta, ja massojen viihteeseen luetaan pikemminkin rakkaus kuin rikos.


Patterson ulkoistaa

Markkinoinnin ammattilaisenakin tunnettu James Patterson on käyttänyt trilleröintityössään kirjailijaparia jo vuosia, mitenpä muuten herra selviäisi julkaisuohjelmastaan, ja suoltaisi markkinoille vuotuiset about yhdeksän kirjaansa. Pattersonin oppipojista jokunen on jo päässyt varjokirjailijan roolista kokokirjailijaksi ihan omilla ansioillaan, esim. Andrew Gross, jonka pehmotrillereitä (oma määrittelyni) on suomeksi julkaistu kaksi (Sininen vyöhyke ja Syvissä vesissä -- kielellisesti kliseevoittoisia, rakenteeltaan ja sisällöltään enemmän keskivertokamaa. Tosin Grossin näkökulma on yllättävän feminiininen, ote liki tunteellinen, mikä tietysti ansioksi katsottakoon pattersonilaisen machosankarin jälkeen. Pattersonin etsivällä kun on heila joka kaupungissa ja lapsia miltei yhtä monta, esim. omistautunutta isäroolia vetävä Alex Cross oikeasti vain käyttää naisia; koko kasvatustaakan hän sysää mieluusti ikivanhalle mammalleen; koti on poliisille paikka jossa käydään kääntymässä ja löpöttämässä katteettomia lupauksia lapsille. Hah haa, kärjistetty mutta ei ihan katteeton syytös).

Nyt Patterson lanseeraa Private-sarjan ja jakaa samalla sen valtakirjoja eurooppalaisille kanssakirjailijoilleen. Tulevana kirjailijakumppanina Patterson mainitsee mm. brittitrilleristin Mark Pearsonin. Eräänlainen partnership-idea on siis levittäytymässä kirjojen tehtailuun, elokuvissa käsikirjoittajaryhmät ja kimppakirjurit ovat toimineet jo vuosikymmeniä, myös kirjailijan kammion yksinäisyys on jo murrettu. Sapluuna ei taatusti istu muihin kuin kaavaan kirjoitettuihin jännäreihin, viihteeseen jotka ei kysy kirjallisten ansioiden ja äänen perään. Ja Pattihan on tunnetusti kaavan mestari.

Englannin lisäksi kirjailijakumppaneita löytyy Saksasta, Italialasta ja Australiasta. Patterson siis levittää nimeään, soluttautuu yhä laajemmin eurokirjamarkkinoille. Ja vastavuoroisesti pientä eurotrilleristiä odottaa mahdollisuus tehdä läpimurto rapakon takana. Isosti. Yhteistyö Liza Marklundin kanssa oli siis alkusoittoa. Yllättävää tuskin on, että dekkaristiparin yhteistuotos sai ristiriitaisen jollei suorastaan nihkeän vastaanoton kriitikoilta: Ruotsissa kun rikoskirjallisuudella on perinteisesti muutakin annettavaa kuin pelkkä kaava.

***
2.9.2010:
Talouslehti Forbesin mukaan James Patterson oli v. 2009 maailman suurituloisin kirjailija. Tienestiä kirjoistaan ja niihin liittyvistä oheistuotteista Patterson rahasti 70 miljoonaa dollaria eli yli 55 milj. euroa. Seuraavaksi myydyimmät: Stephenie Meyer (40 milj. dollaria), Stephen King (34 milj.) ja Danielle Steel (32 milj.), viidentenä brittitrilleristi Ken Follett (20 milj. dollaria). Seuraavat: Dean Koontz (18 milj.), Janet Evanovich (16), John Grisham (15) ja Nicholas Sparks (14). (HS)
___________
Faktoja lainattu täältä: Alexandra Alter Fiction's Global Crime Wave

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.