David A. Vise vei oma-aloitteisen myynninedistämisen kokonaan uudelle tasolle ostamalla nettikirjakaupasta omaa teostaan The Bureau and the Mole peräti 20 000 kappaletta ja kaupittelemalla sitä signeerattuna kotisivuillaan eteenpäin. Harmittava takaisku kustantajan kannalta oli, että Vise palautti kirjoista n. 17 000 kipaletta, palautusoikeuteen vedoten, ja sai vielä rahansa takaisin. Oman kirjan osto sinkosi kirjan best-seller-listalle viikkokausiksi.
Muita historiallisia kirjallisen itsepromootion harjoittajia olivat mm. Walt Whitman joka kirjoitti innoittuneen arvostelun omasta tuotoksestaan v. 1885, Jorge Luis Borges joka sujautteli eri lehtien toimituksissa kopioita kirjastaan suoraan toimittajien takintaskuihin v. 1929, tai George Simonen joka v. 1927 naputteli tekstejään näyttävästi sanomalehtitalon näyteikkunassa.
Kirjailija ei saa olla eristäytynyt introvertti joka riutuu norsunluutornissaan muusa ainoana seuranaan, vaan hänestä on kehkeytynyt esiintyjä, näyttelijä, tempuntekijä ja mannekiini. (Ei ihme että näyttelijät pärjäävät etenkin Suomen kirjallisella näyttämöllä.)
Kafkamainen riutunut kutsumuskirjailija on passé. Pian tarjoillaan kenties syväpakastettuja ready-made herkkuja trenditietoisten kustantamojen kokoonkeittäminä tilaustöinä.
*****
Perustuu Alberto Manguelin artikkeliin Writing to Sell, The New York Times, 2002.
Eikös yksi hyvä myyntikikka ole tekeytyä niin näkymättömäksi ja salaperäiseksi kuin mahdollista, olla antamatta haastatteluja ja kuvia itsestään?
VastaaPoistaEleanor Vatsa, totta: äärimmäisyydestä toiseen, eli pitää näkyä kunnolla tai ei ollenkaan. Salingerhan oli tällainen piiloleikillään kiinnostusta herättävä (Salinger kuoli nyt tammikuussa, 91-vuotiaana. Hmmm: ehkä julkisuuden riepottelemana ei olisi elänyt niin pitkään ;) Ja suomalaisista aikoinaan salaperäisyydellään imagoaan korostava: Rosa Likson. Harkittua taktiikkaa
VastaaPoista